artist statement

본문 바로가기

artist statement

artist statement

'영원함' 이라는 키워드는 내 작업의 가장 큰 테마이다. 나는 영원한 것들을 표현해오기 위해 2006년도부터 나만의 기법을 연구해냈고 그것을 다채로운 방식으로 표현해왔다.

물론 표현방식으로만 내 작업을 이야기 하고자 하는 것은 아니다. '영원한 것들' 이란 나의 일상 곳곳에 깃든 늘 나에게 주어지는 것들이어서 때로는 인지하지 못하는 감사한, 추상적인 , 너무 소중하고 귀한 것들이다. 사람과 사람의 관계에서 느낄 수 있는 온기, 시시각각 변하는 노을빛 그 빛을 머금으며 일렁이는 바다, 한강, 불빛, 새소리 등은 늘 우리의 삶 곳곳에 존재하며 우리의 삶을 풍요롭고 아름답게 가꿔주는 것들이다.

나는 이러한 것들을 '영원한 것' 이라 표현을 하며 비록 나의 삶의 시간이 언젠가 멈춘다 해도 그 시간을 나는 거스를 수는 없지만 다채로운 시간은 나의 유한한 삶은 감싸고 또한 과거와 미래의 나, 어느 누군가의 새로운 생명으로 끝없이 순환한다. 나는 그것을 또한 '사랑' 이라고 표현한다. 영원한 것들을 담아내는 이 세상이라는 공간, 나는 그 공간 안에 '사랑'이 더욱 충만하기를 원하며 그것을 위해 오늘도 작업에 임한다.

 

2006년부터 2009년 즈음까지는 나는 내 내면의 언어를 온전히 표출해내기 위해 광목을 택했고, 바닥에 펼쳐놓은 광목 위에 나의 온 몸을 던져 다채로운 무의식의 흔적이 스며들게 했다. 그 순간은 나의 원형과 만나는 시간이었다. 나는 광목을 내 피부라 여겨 캔버스 틀 위에 얽히고 설켜 가며 때로는 서로를 연결하기 위해 바느질을 해가며 나만의 언어를 써나갔다. 언젠가 천이 헤어지고 남루해져 마치 내 피부가 시간에 흘러가듯 그러한 흔적을 담아내고 싶었다.

20092회 개인전 이후 나는 어떻게 하면 나의 내면의 표출을 넘어 세상과 소통할수 있을까를 고민해오며 추상작업을 한 천 조각들을 어떤 형상으로 재조합하기 시작했다. 때로는 TEXT, 해골, 상징적 형상 안에 담아두기 시작했다. 그리고 꾸준히 설치 작업으로도 작업을 이어나갔다. 내 작업에 자주 등장하는 '' 을 공간을 점유하는 꽃 설치를 하여 2016년 개인전, 그리고 2017년 설치 미술제에 선보였다.

2015년까지는 추상과 구상을 광목위에 접목시키고 끝없는 바느질로 작업을 이어나갔다.

내게 나의 온 몸을 던지는 순간은 무의식을 표출하여 영원함을 찾는 내 몸의 언어였고, 그것을 실재화 하기 위해 택한 방법이 나의 시간을 한땀 한땀 손바느질로 녹여낸 과정이었다.

2019년도에 이르러 나는 광목이 아닌 캔버스 위에 흔적들을 담아내기 시작했다. '영원함'을 오랜 시간 바느질이라는 나의 몸이 응축된 시간으로도 표현할 수 있었지만 나는 이제 더욱 찰나의 흔적들을 겹겹이 쌓아 표현해오고 있다. 이전의 광목보다는 정제된 캔버스라는 공간을 택하고 그 위에 나의 찰나의 흔적들을 겹겹이 쌓아 올린다. 현재에는 때로는 캔버스에만 표현을 하다가 때로는 이전에 사용하던 광목 천과 콜라주 형식으로, 때로는 작품 일부를 찢고 꿰매는 등의 행위를 자유롭게 접합하거나 해체해 가며 작업을 현재까지 작업을 지속해 오고 있다. 그것은 영원한 순간을 나의 무의식과 의식의 경계를 줄다리기 하듯 담아 층위로 쌓아내며 지금 나에게 속한 순간순간의 흐름을 영원히 간직해 내기 위함이다.

마치 드로잉을 하듯 순간 나의 삶 속에 내가 느낀 감성과 온기, 삶의 곳곳에 녹아든 풍경으로 담아내고 있다. 이러한 작업은 내 삶이 끝나는 날까지 지속될 것이다.

 



<Artist Statement>

 

 

My interest is an infinite world that is unfolded behind a mortal life.

In order to pass this world onto an artwork, I have chosen action painting.

The act of throwing my whole body to the spread-out fabric instead of the paintbrush is the process of projecting my unconsciousness as it is and the best method to reflect the world that I want to express.

 

Mostly the unprocessed cloths are chosen to be used for action painting as it is the best fabric to represent the texture of skin. The cloths that can adequately absorb the properties of paint and embrace the traces are similar to the skin that melts accords with the passage of time. In other words, the activity of placing my traces onto the cloths represents the media to reflect my mortal life as it is.

 

The activity involves throwing my whole body and other substitutes of the paint brush such as over-worn jeans or bags by soaking them. Including myself, the whole procedure of including the traces of abandoned tools signifies “reborn”. It is also a former stage that brings about another possibility that     reminds of a specific feature through the traces of my unconscious languages. Additionally, these unfolded traces seemed as if they were reflecting the chaos and emptiness. Through this chaos I looked for new features.

 

By ripping off the cloths and recombining them through stitching into each stitch the new inner feature will be born. The features that I am directing to have been made by an abstract or other features were affected by the inner-side conflicting elements. As I needed to solve these conflicts and elements caused by the imageries, I could not limit my work with only one material nor subject. For this reason, I started to make new features in several of ways from the abstractive, conceptual and two-dimensional works to an installation and performance. Therefore, without having a limitation as a subject, my work maintains its persistency through the combination of two extreme acts such as action painting and sewing.

 

From 2006 to 2009 in order to find my own identity I have been expressing through abstract works. After 2009 I have been harmonizing myself with society and to solve the conflicts that arose from it, I have tried different works that included putting them into more clear forms. Now, I am including different life elements into the work through installing the boundary between the abstract and concept with skin and also different performances. Through the symbolic features of a flower, cross, skull and eye, or sometimes abstracts, I am engaging with my project in order for my inner-side to be reborn again.



  • 게시물이 없습니다.

  • 게시물이 없습니다.

전체메뉴

Copyright © artist1001.com. All rights reserved.